یزدفردا "
 
رييس جمهور وارد جيبوتي شد

دكتر محمود احمدي نژاد دقايقي پيش وارد فرودگاه «آمبولي» جيبوتي شد و مورد استقبال «اسماعيل عمر گيله» رييس جمهور جيبوتي قرار گرفت.
رييس جمهور قرار است تا لحظاتي ديگر در كاخ رياست جمهوري جيبوتي مورد استقبال رسمي «عمرگيله» رييس جمهور اين كشور قرار گيرد.
ديدار و مذاكرات مشترك از برنامه هاي سفر يك روزه رياست محترم جمهوري اسلامي و هيأت همراه به كشور جيبوتي مي باشد.

رييس جمهور جيبوتي: سفر رييس جمهوري اسلامي ايران به جيبوتي تاريخي است



رييس جمهور جيبوتي در بدو ورود رييس جمهوري اسلامي ايران به فرودگاه «آمبولي» اين كشور گفت:سفر دكتر احمدي نژاد به جيبوتي تاريخي است.
«عمر گيله» رييس جمهور جيبوتي با حضور در فرودگاه «آمبولي» اين كشور، جهت استقبال از رياست محترم جمهوري اسلامي گفت: مردم جيبوتي به رييس جمهوري اسلامي ايران بسيار علاقمند هستند .
دكتر محمود احمدي نژاد نيز از سفر خود به كشور جيبوتي اظهار خوشحالي كرد و گفت: انشاء الله اين سفر براي ملت ها ثمربخش خواهد بود.

روساي جمهوري اسلامي ايران و جيبوتي :وحدت و همكاري هوشمندانه كشورهاي اسلامي خنثي كننده توطئه دشمنان هستند

روساي جمهوري اسلامي ايران و جيبوتي در مذاكرات مشترك هيأت هاي عالي رتبه دو كشور تصريح كردند: وحدت و همكاري هوشمندانه كشورهاي اسلامي، توطئه دشمنان امت اسلام براي ايجاد تفرقه و سلطه بر مسلمانان را خنثي مي كند.
دكتر محمود احمدي نژاد و «اسماعيل عمر گيله» با بيان اينكه مناسبات برپا شده بعد از جنگ دوم جهاني در همه بخشها به پايان راه رسيده است، تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران و جيبوتي مي توانند براي حل مشكلات جهان پيشگام شوند .
دكتر احمدي نژاد و «عمر گيله» با تأكيد بر اينكه جهان درآستانه تحولات عظيم است، اظهار داشتند: اسلام بعنوان برپا كننده روابط انسان ها بر اساس دوستي و عدالت بايد به همه ملت ها معرفي شود.
روساي جمهوري اسلامي ايران و جيبوتي توجه به عدالت و دوستي را تنها راه حل مسائل و مشكلات پيش روي بشر عنوان و تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران و جيبوتي به همكاري هاي مشترك براي برقراري صلح و امنيت در مناطق مختلف جهان ادامه ميدهند .
روساي جمهوري اسلامي ايران و جيبوتي روابط دو كشور را با توجه به ديدگاههاي مشترك در مسائل مختلف منطقه اي و بين المللي، رو به گسترش ارزيابي و اظهار داشتند: مناسبات و همكاريهاي ايران و جيبوتي با عزم راسخ مسوولان دو كشور به سرعت توسعه مي يابد .
رؤساي جمهور دو كشور خاطر نشان كردند: بايد از همه ظرفيت هاي موجود براي گسترش و افزايش همكاري هاي تهران-جيبوتي استفاده كرد.
دكتر احمدي نژاد در اين مذاكرات با بيان اينكه بشر از بي ديني و دوري از خداپرستي خسارت ديده است، اظهار داشت: اسلام بعنوان دين جامع ، كامل و پاسخگو به نيازهاي امروز انسانها، بايد نقش خود را در جهت سعادت بشر ايفا كند .
رييس جمهوري اسلامي ايران گفت: دستاوردهاي كشورهاي اسلامي از جمله ايران متعلق به همه امت اسلام و بشريت و در خدمت صلح و برادري و پيشرفت است .
رييس جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: ايران براي انتقال تجربيات و دستاوردهاي خود در بخش هاي مختلف به كشورهاي دوست از جمله جيبوتي آمادگي دارد.
رييس جمهور جيبوتي نيز در مذاكرات مشترك هيأت هاي عالي رتبه دو كشور،سفر دكتر احمدي نژاد به جيبوتي را تاريخي و مايه خوشحالي دولت و ملت اين كشور بر شمرد و اظهار داشت: جيبوتي خواستار گسترش و افزايش مناسبات و همكاري ها با ايران در همه عرصه ها است.
«عمرگيله» با قدرداني از تلاشهاي جمهوري اسلامي ايران به ويژه دكتر احمدي نژاد براي برقراري و تأمين صلح و امنيت در اقصي نقاط جهان از جمله آفريقا تأكيد كرد: جيبوتي از برپايي اجلاس سران اتحاديه آفريقا در ايران استقبال و حمايت مي كند.

رييس جمهور پس از امضاي اسناد همكاريهاي ايران و جيبوتي تأكيد كرد؛ايران و جيبوتي خواهان جهاني بدون تنش هستند


رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: دو کشور و ملت ايران و جيبوتي خواهان جهاني بدون تنش و درگيري و مملو از صلح ،‌ آرامش و برادري هستند و همکاري هاي خود را براي تحقق اين آرمان گسترش خواهند داد.
دكتر محمود احمدي نژاد پس از امضاء اسناد همکاريهاي دو کشور در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندي از اين سفر افزود: روابط برادرانه دو کشور و دو ملت در همه زمينه هاي سياسي ، اقتصادي و فرهنگي در حال گسترش و تعميق است و مصمم هستيم اين روابط را هر چه بيشتر گسترش دهيم.
رئيس جمهور درگيري ها و تنش ها در مناطق مختلف جهان را ناشي از دخالت هاي برخي قدرت هاي به اصطلاح بزرگ ارزيابي و تصريح کرد: باور ما اين است که اختلافات و درگيري ها را مي توان بر اساس برادري، عدالت و احترام متقابل برطرف کرد.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري از جيبوتي در خصوص درگيري هاي سومالي گفت: در کل منطقه به ويژه در سومالي بايد تفاهم ، گفتگو و برادري جاي تنازع را بگيرد چون اين درگيري ها نه تنها به ضرر مردم سومالي بلکه به ضرر مردم کل منطقه است.
دكتر احمدي نژاد از تلاش هاي رئيس جمهوري جيبوتي براي حل مسئله سومالي تشکر کرد و افزود: قرار شد با مشورت هم تلاشهاي سازمان يافته اي را براي کمک به مردم سومالي و برقراري آرامش و برادري انجام دهيم و جمهوري اسلامي ايران از هيچ تلاشي براي ثبات ، صلح ، آرامش و برادري فروگذار نخواهد کرد.
احمدي نژاد بار ديگر از استقبال دولت و رئيس جمهور جيبوتي تشکر کرد و گفت: از مردم مسلمان و مؤمن جيبوتي هم براي اينکه موفق نشديم از نزديک آنها را زيارت کنيم عذرخواهي مي کنم.علاقه مند بودم در خيابان يا مساجد مردم را ملاقات کنم اما کوتاهي سفر و فشردگي کار اين اجازه را به من نداد.

رئيس جمهور جيبوتي نيز پس از امضاي اسناد همکاري دو کشور در جمع خبرنگاران گفت: اهميت حضور آقاي احمدي نژاد در جيبوتي و شرق آفريقا را جز فايده چيز ديگري نيست و آن را افتخاري براي ملت خود و ملتهاي منطقه مي دانيم.
اسماعيل عمرگيله افزود: روابط ايران و جيبوتي بر اساس اخوت دو ملت اسلامي شکل گرفته است و ما متعهد هستيم روابط را در جهت خير دو ملت هر چه بيشتر گسترش دهيم.

امضاي 5 سند همكاري ميان ايران و جيبوتي

جمهوري اسلامي ايران و جيبوتي پس از مذاکرات مشترک هيئت هاي عاليرتبه که در حضور آقايان احمدي نژاد و اسماعيل عمرگيله روساي جمهور برگزار شد ، پنج سند همکاري امضا کردند.
چهار سند در زمينه هاي همکاري وزارت امور خارجه دو کشور ، لغو رواديد سياسي و خدمت ، سند کمک توسعه اي و سند مربوط به احداث مرکز فني و حرفه اي در جيبوتي به امضاي آقايان متکي و محمد علي يوسف وزيران امور خارجه ايران و جيبوتي رسيد.
آقايان پرويزيان مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران و حاماهايت رئيس کل بانک مرکزي جيبوتي ،سند اعطاي خط اعتباري جمهوري اسلامي ايران به جيبوتي را امضا کردند.

رئیس جمهور وارد نایروبی شد

رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز(سه شنبه)به وقت تهران وارد نایروبی پایتخت کنیا شد.
دكتر محمود احمدي نژاد در مرحله دوم از سفر دوره اي به شرق آفریقا وارد فرودگاه نايروبي شد و در بدو ورود مورد استقبال رسمی «کیباکی» رييس جمهور کنیا قرارگرفت.
رؤساي جمهور ايران و كنيا پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور از یگان حاضر در میدان سان دیدند.
قرار است روسای جمهور دو کشور تا دقایقی دیگر در محل ریاست جمهوری کنیا گفتگوهای خود را آغاز کنند.
دیدار دكتر احمدی نژاد و کیباکی، مذاکرات مشترک و امضاي اسناد همكاري از برنامه هاي امروز سفر رييس جمهور اسلامي ايران به كشور كنيا مي باشد.
امضاء 2 سند همکاری ميان ایران و کنیا

مقامات جمهوری اسلامی ایران و كنيا پس از مذاکرات مشترک ، دو سند همکاری امضا کردند.
اين دو سند همكاري كه پس از مذاكرات مشترك هيأت هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و كنيا ، بین مقامات دو کشور به امضاء رسيد ، در زمینه های افزایش همکاریهای کنسولی و همکاری در بخش بهداشت دام مي باشد.
همچنين در مذاكرات روسای جمهور ایران و کنیا با اشاره به روابط دوستانه دو ملت ایران و کنیا بر افزایش همکاریهای دو کشور در بخش های بانکی ، تجاری و اقتصادی تاکید شد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات توانمندیها و تجربیات دو کشور را مکمل هم دانست و افزود:مبادله تجربیات و دستاوردها میان تهران و نایروبی باید افزایش یابد.
کیباکی رئیس جمهور کنیا هم دراین مذاکرات توسعه و افزایش روابط با جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های گوناگون خواستارشد.

رييس جمهور در ديدار نخست وزير كنيا :بايد شرايط جهان را در راستاي بهبود وضعيت ملت ها تغيير دهيم


رييس جمهور با بيان اينكه ملت هاي ايران و كنيا در جبهه دفاع از عزت و شرف براي پيشرفت انسان ها قرار دارند، تصريح كرد: امروز بايد دست در دست هم ، شرايط جهان را در راستاي بهبود وضعيت ملت ها تغيير دهيم.
دكتر محمود احمدي نژاد صبح امروز در ديدار «رايلا اودينگا» نخست وزير كنيا توانمندي ها و استعدادهاي دو كشور را فراوان دانست و اظهار داشت: شرايط امروز جهان فرصت هاي زيادي را در اختيار ايران و كنيا قرار داده است تا با استفاده هوشمندانه از آنها و ايستادگي در برابر دشمنان به پيشرفت دست يابند.
رييس جمهور با بيان اينكه كشورهاي استعمارگر با استفاده از روش هاي گوناگون از جمله جنگ و اعمال تحريم هاي متعدد در صدد سلطه برمنابع ملت ها هستند، گفت: دولت هاي استعمارگر نتوانسته اند مردم آفريقا را مثل سرخپوست ها از بين ببرند اما به نحوي عمل كرده اند كه فرهنگ و عزت مردم آفريقا براي جهان ناشناخته بماند تا بتوانند ثروت ملت هاي آفريقايي را به جيب خود بريزند.
دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه امروز دوران قلدر مآبي و زورگويي پايان يافته است، خاطر نشان كرد:ملت ها بايد با تلاش و كوشش و همكاري ، كشورهايشان را بسازند زيرا همه امكانات و فرصت ها را در اختيار دارند.
رييس جمهور توانمندي ها و تجربيات ايران و كنيا را مكمل همديگر برشمرد و گفت: توسعه روابط با كنيا سياست كلان جمهوري اسلامي ايران است و تهران براي افزايش و گسترش روابط با نايروبي محدوديتي ندارد.
«رايلا اودينگا» نخست وزير كنيا در اين ديدار با بيان اينكه بحران مالي غرب گريبان همه كشورها بخصوص كشورهاي آفريقايي را گرفته است ، تصريح كرد: منابع غني و نيروي انساني آفريقا همواره براي ساختن آمريكا و اروپا مورد استفاده قرار گرفته و غني ترين قاره همچنان فقير است. اما امروز مي خواهيم با كمك دوستان از جمله ايران رو به جلو و پيشرفت حركت كنيم .
«اودينگا» ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران و كنيا در حوزه هاي مختلف از جمله موضوع فلسطين و دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي مشترك دانست و گفت:كنيا خواستار گسترش روابط و همكاري ها در زمينه هاي مختلف از جمله انرژي و سرمايه گذاري با ايران است.
نخست وزيركنيا همچنين از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران به ويژه دكتر احمدي نژاد در قبال كشورهاي آفريقايي قدرداني و خاطر نشان كرد: روابط ملت هاي ايران و كنيا تاريخي و دوستانه است.

رييس جمهور نايروبي را به مقصد مومباسا ترک کرد

رئيس جمهوري اسلامي ايران صبح روز چهارشنبه پس از بدرقه رسمي رئيس جمهوري کنيا، پايتخت اين کشور را به مقصد بندر مومباسا در جنوب کنيا ترک کرد.
‌ دکتر محمود احمدي نژاد که در راس هيأتي براي انجام بازديدي سه روزه به آفريقا سفر کرده‌ است، پس از ملاقات با نخست‌وزير کنيا و گفتگو درباره علايق دو جانبه و با تأکيد بر لزوم گسترش مناسبات خوب دو کشور، با بدرقه رسمي «اميليو مواي کيباکي»، از نايروبي عازم منطقه مسلمان نشين مومباسا شد.
دكتر احمدي نژاد در اين سفر چند ساعته قرار است با مردم اين منطقه ديدار نزديک داشته باشد. وي همچنين از مراکز اسلامي مومباسا ديدن خواهد کرد.
گفتني است مومباسا در جنوب شرقي کنيا و در ساحل اقيانوس هند واقع شده و تمام ساکنان آن را مسلمانان تشکيل مي‌دهند.

رييس جمهور در مراسم ضيافت شام رسمي همتاي كنيايي خود:مناسبات غلط ابرقدرت‌ها در عمل شكست خورده است

رئيس جمهور گفت: دوراني كه ابرقدرتها ،منابع انساني و مادي ملت‌ها را از طريق شبكه اقتصادي استعماري چپاول مي كردند، به پايان خود رسيده است و مناسبات غلط ابرقدرت‌ها در عمل شكست خورده است.
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور طي سخناني در ضيافت شام رسمي همتاي كنيايي خود در هتل لايكو لايروبي با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش دو كشور توسعه و تحكيم روابط با كشورهاي آفريقايي را از اصول ديپلماسي جمهوري اسلامي عنوان كرد.
وي افزود: باور ما اين است كه روابط دولت‌ها و ملت‌ها بايد مبتني بر معنويت، عدالت، اخلاق و احترام به كرامت انسان و دوستي و برادري باشد و هيچ محدوديت و مانعي بر سر راه توسعه روابط ايران و كنيا نمي‌بينيم.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه پيشرفت، صلح و امنيت حق مطلق همه ملت‌هاست، گفت: اشتراكات فرهنگي ايران و كنيا نظير خدا پرستي، ايمان به پيامبران الهي و ارزش‌هاي انساني، اعتقاد به عشق و دوستي و برادري در روابط انسان‌ها، پاكي و مهرورزي و احترام به كانون گرم خانواده زمينه ‌هاي اصلي تقويت و گسترش پيوند دوستي ايرانيان و كنيائيهاست.
دكتر احمدي‌نژاد افزود: روابط ايران و كنيا در ابعاد سياسي، اقتصادي و فرهنگي رو به گسترش است و اراده سياسي هر دو كشور بر تقويت و تعميق اين روابط در همه زمينه‌ها استوار است.
وي تصريح كرد: هر دو كشور ايران و كنيا از ظرفيت‌، توانمندي و فرصت هاي بسيار خوبي در بخش هاي مختلف برخوردارند و اين مولفه ها در كنار تجربيات دولت ها و ملت‌ها مي توانند عنصري مكمل براي كمك به يكديگر باشند.
رئيس جمهور اظهار داشت: خوشبختانه با پيگيري‌ها و تلاش هاي همه جانبه همكاران ما در دولت جمهوري اسلامي و دوستان ما در دولت كنيا بعد از 3 ماه مذاكرات و سه روز كارشناسي بسيار فشرده، موافقتنامه هاي بسيار خوبي بين دو كشور امضاء شده كه پايه گذار روابط مستحكم طولاني مدت بين ما خواهد بود و دروازه را براي جهشي بزرگ در روابط دو كشور خواهد گشود.
دكتراحمدي‌نژاد توافقات صورت گرفته ميان ايران و كنيا را همكاري‌هاي و سرمايه گذاري مشترك در زمينه هاي انرژي، حمل و نقل، شيلات، كشاورزي، دامپزشكي و صنعتي عنوان كرد و متذكر شد: توسعه همكاري هاي و ارتباطات دو كشور به نفع دو ملت و توسعه صلح، امنيت و برادري در منطقه است.
وي خاطر نشان كرد: در خصوص مسائل بين المللي و منطقه‌اي ديگر نيز ديدگاه هاي مشتركي فراواني بين ايران و كنيا وجود دارد و هر دو خواهان حل و فصل اختلافات و مسائل ميان كشورها از طريق گفت و گو و در فضاي آرامي بر اساس عدالت هستيم.
رئيس جمهور اظهار داشت: ايران و كنيا پيشرفت و تعالي و رفاه را حق همه ملت‌ها مي دانند و تلاش مي كنيم كه مشكلاتي كه امروز گريبانگير مردم دنيا شده بر اساس گفت و گو و با محوريت قرار دادن عدالت و برادري در فضاي آرام حل و فصل شود.
دكتراحمد‌ي‌نژاد افزود: در شرايطي كه مناسبات بر آمده از جنگ جهاني دوم به پايان راه خود رسيده، همكاري‌ كشورهاي مستقل براي ايجاد صلح و رفاه ميان ملت‌ها بيش از پيش ضرورت پيدا مي‌كند.
وي اضافه كرد: مناسبات و ساز و كارهايي كه بر اساس كشورهاي پيروز و شكست خورده تعيين شده بودند و در طول 60 سال ظالمانه، يكجانبه و تبعيض آلود بر اكثر ملت‌ها تحميل شده بودند و فرهنگ و منابع انساني و مادي آنها را از طريق شبكه اقتصادي استعماري چپاول مي كردند، به پايان خود رسيده است.
رئيس جمهور اظهار داشت: جنگ‌ها و محروميت‌هاي فراواني در طول 60 سال گذشته بر بخش وسيعي از دنيا تحميل شد و در فلسطين بيش از 5 ميليون نفر آواره شدند و فقط در عراق بيش از يك ميليون انسان بيگناه كشته شدند و 60 سال است كه مردم در سايه تهديد زندگي مي كنند، اما مناسبات غلط ابرقدرت‌ها در عمل شكست خورده است.
دكتراحمدي نژاد افزود: امروز جهان در آستانه تحولات بزرگ قرار دارد و تحول يك ضرورت است اما اين تحول بايد بر پايه مباني جديدي كه خمير مايه آن احترام به انسان‌ها و حقوق برابر و عدالت و برادري است، پي ريزي شود.
وي در پايان تاكيد كرد: براي برپايي جهان پر از صلح و برادري نيازمند عزم همگاني هستيم و كشورهاي مستقل بايد در اين راه پيشتاز باشند و اميد است با همدلي و تلاش انسان‌هاي آزاده ، مستقل و دوست دار بشر شاهد جهاني پر از رفاه و دوستي باشيم و مطمئنم ايران و كنيا در اين مسير پر افتخار نيز همراه يكديگر خواهند بود.
در اين مراسم اميليو مواي كيباكي رئيس جمهور كنيا نيز طي سخناني با تشكر از دكتراحمدي‌نژاد به خاطر پذيرش دعوت وي و سفر به اين كشور ، از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور دوست و برادر كشور خود ياد و بر گسترش مناسبات دو جانبه، تعميق روابط در زمينه هاي مختلف و همكاري براي حل مناقشات منطقه اي تاكيد كرد.

استقبال پر شور مردم ايالت مومباساي كنيا از دكتر احمدي نژاد



رييس جمهوري اسلامي ايران دقايقي پيش با استقبال مقامات محلي ، وارد مومباساي كنيا شد .
دكتر محمود احمدي نژاد در فرودگاه ايالت مومباسادر كنيا مورد استقبال پرشور و كم نظير مردم مومباسا قرار گرفت .
رييس جمهور براي ديدار از آثار تاريخي اين شهر بندري كه بيشتر ساكنان آن مسلمان هستند و گفتگو با مسلمانان اين شهر ، به اين بخش از كنيا سفر كرده است .
وي تا ساعاتي ديگر در جمع مسلمانان اين شهر بندري سخنراني مي كند.

رييس جمهور در اجتماع عظيم و پرشور مردم مومباسا: مردم آفريقا اجازه نمي دهند قدرت هاي زورگو دوباره آفريقا را غارت كنند
رييس جمهور با تاكيد بر اينكه امروز آفريقا زنده و بيدار است ،تصريح كرد : مردم و دولت هاي افريقا اجازه نمي دهند قدرت هاي زورگو دوباره آفريقا را غارت كنند .
دكتر محمود احمدي نژاد در اجتماع عظيم و پرشور مردم مومباسا با بيان اينكه دولت هاي زورگو و قدرتمند سالها به مردم آفريقا ظلم و منابع و ثروت آنها را غارت كرده اند،اظهار داشت: ملت هاي آفريقايي از جمله كنيا در صدد پيشرفت هستند و در اين راه از حمايت دوستان خود به ويژه ملت ايران برخوردارند.
رييس جمهور با بيان اينكه ملت ايران و ملت هاي آفريقايي از جمله كنيا عليه استعمارگران و قدرت هاي بزرگ قيام كرده اند ،اظهار داشت: ايران و كنيا طرفدار صلح ، دوستي و امنيت ، عاشق پيامبر (ص) و اهل بيت ايشان و عدالت هستند .
دكتر احمدي نژاد صلح ، دوستي و برادري همراه با عدالت را پيام ملت هاي ايران و كنيا براي همه مردم جهان دانست و گفت: ملت هاي ايران و كنيا اگر چه از هم دور هستند اما قلب آنها براي محبت ، عشق ، عدالت و خداپرستي مي تپد.
رييس جمهور عدالت را ضرورت هميشگي بشريت و نياز حياتي آنان دانست و گفت: بدون عدالت امكان آرامش، صلح ، امنيت ، رفاه و برادري وجود نخواهد داشت و بسياري از اختلافات و جنگها به خاطر بي عدالتي است.
دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه در كنيا و ايران بنياد خانواده محكم است ،اظهار داشت: خانواده مركز محبت، عشق و تريبت فرزندان و رشد عاطفه ها است.
رييس جمهور به كشتار كودكان و زنان فلسطين در غزه و جنايات هميشگي صهيونيست ها اشاره و تصريح كرد: آنها با بي رحمي و بي عدالتي حركت مي كنند اما در نقطه مقابل آنها ،پيام مسلمانان رحمت، دوستي، پاكي، عشق ، محبت، عدالت و احترام به حقوق انسانها ست.
رييس جمهور وارد موروني پايتخت کومور شد

رييس جمهور عصر (چهارشنبه) وارد فرودگاه موروني شد و مورد استقبال مقامات کومور قرار گرفت.
مردم موروني در مسير بيست كيلومتري عزيمت از فرودگاه تا محل سخنراني رييس جمهور ، به طور پرشور و كم نظير از دكتر احمدي نژاد استقبال كردند.
دكتر احمدي نژاد با حضور در ميان مردم استقبال كننده ،از نزديك با آنها گفتگو كرد.
دکتر احمدي نژاد نيز در اين مراسم، مردم افريقا را هوشمند و با استعداد خواند و اطمينان داد که "جوانان پاک ، توانا و هوشمند" آن، اين قاره را به دست خود خواهند ساخت.
استقبال پرشور مردم کومور، خودروي حامل احمدي نژاد را متوقف کرد
استقبال گسترده و پرشور مردم کومور از "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران موجب شد تا حرکت خودروي حامل وي در خيابانهاي "موروني" پايتخت اين کشور جزيره اي جنوب شرقي قاره افريقا چندين بار متوقف شود.
موروني- استقبال گسترده و پرشور مردم کومور از "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران موجب شد تا حرکت خودروي حامل وي در خيابانهاي "موروني" پايتخت اين کشور جزيره اي جنوب شرقي قاره افريقا چندين بار متوقف شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، مردم مسلمان کشور کومور روز چهارشنبه هنگام حرکت کاروان خودروهاي حامل رييس جمهوري اسلامي ايران و هيات همراه، با حضور انبوه در خيابانهاي موروني و اهداي حلقه گل به دکتر احمدي نژاد و هيات همراه وي، عشق و ارادت خود را به انقلاب اسلامي به گونه اي زيبا و وصف ناشدني به نمايش گذاشتند.
استقبال مردم به گونه اي بود که خودروي رييس جمهوري در مسير فرودگاه به مجلس کشور کومور چندين بار از حرکت باز ايستاد و دکتر احمدي نژاد نيز با لبخند، تکان دادن دست و اداي احترام به اشتياق پرشور و ابراز احساسات آنان پاسخ گفت.
مردم مسلمان کومور همچنين در تلاش بودند تا به ميمنت حضور رييس جمهوري اسلامي ايران، قرباني انجام دهند که اين کار با ممانعت دکتر احمدي نژاد همراه شد.
پيمودن فاصله فرودگاه تا مجلس کومور در حالت عادي با خودرو چند دقيقه بيشتر طول نمي کشد اما رييس جمهوري به دليل استقبال مردم اين کشور دورافتاده افريقا اين مسير را در مدت بيش از يکساعت طي کرد.
مسئولان و نمايندگان مجلس کومور نيز از مدتها قبل در مقابل ساختمان آن جمع شده بودند تا هنگام رسيدن دکتر احمدي نژاد به گرمي از او استقبال کنند.
رييس جمهوري پيش از آن نيز در شهر مومباساي کنيا با استقبال پرشور مردم مسلمان منطقه روبرو شده بود. مردم هنگام استقبال از احمدي نژاد در اين شهر بندري با سردادن شعارهايي همچون "الله اکبر" شادماني خود را از ديدن رييس جمهوري اسلامي ايران ابراز مي کردند.
رييس جمهوري روز گذشته براي يک سفر دوره اي به افريقا، وارد جيبوتي شد و پس از آن به کنيا رفت. وي امروز در آخرين مرحله از اين سفر، از کومور ديدن مي کند.

رييس جمهور در اجتماع پر شور مردم موروني : امروز ملت هاي آفريقايي ، مي توانند آفريقا را به سرعت بسازند
رييس جمهور مردم آفريقا را هوشمند و با استعداد دانست و تصريح كرد:امروز ملت هاي آفريقايي به ويژه جوانان اين سرزمين پاك از جمله مردم کومور، مي توانند علي رغم ميل قدرتهاي زورگو و سلطه گر ، آفريقا را به سرعت بسازند و پيشرفت كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد عصر(چهارشنبه)پس از استقبال پرشور مردم موروني در اجتماع صميمي و عظيم مردم اين شهر حضور يافت و با بيان اينكه استعمارگران صدها سال آفريقا را غارت كردند ،اظهار داشت: قدرتهاي استعمار گر و زورگو با استفاده از زور اجازه ندادند ملت هاي آفريقا از منابع و ثروت خود استفاده كنند اما مردم آفريقا ساكت ننشستند و با مبارزات طولاني آنها را از كشورهاي خود بيرون كرده و آزادي و استقلال خود را به دست آ وردند.
رييس جمهور با بيان اينكه ايمان و توكل به خداوند، پشتيبان ملت هاي آفريقايي از جمله کومور براي پيشرفت است، گفت:ملت بزرگ ايران همواره در كنار ملت هاي آفريقايي و ياور آنها در مسير پيشرفت و تعالي است.
دكتر احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه آفريقا زنده است زيرا مردم آفريقا زنده و پاينده هستند، تأكيد كرد:دوران سياه استعمار به تاريخ پيوسته است و اميدواريم بقاياي استعمار در گوشه و كنار جهان به زودي به تاريخ بپيوندد و همه ملت ها از جمله ملت کومور با وحدت كامل، كشور خود را بسازند و آباد كنند.
رييس جمهور با اشاره به ظرفيت ها ،توانمندي ها و استعدادهاي ملتهاي مستقل اظهار داشت: اگر ملتهاي مستقل دست به دست هم بدهند و نيازهاي خود را تأمين كنند ،هيچ كدام نيازي به استعمارگران نخواهند داشت.
دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه ملت ايران علي رغم همه تحريم ها و فشارهاي دشمنان ،راه پيشرفت را با سرعت چند برابر طي مي كند و امروز هيچ نيازي به قدرت هاي فاسد ندارد، تأكيد كرد: دشمنان مي خواستند راه پيشرفت را به روي ملت ها ببندند اما ملت ايران آماده است تجربيات خود را در قالب آموزشهاي تخصصي و دانش فني در اختيار ملت هاي آزاده و به خصوص کومور قرار دهد.
رييس جمهور با بيان اينكه ملت هاي ايران و کومور در جبهه واحد خداپرستي و عدالت قرار دارند گفت: آن چيزي كه ملت ها از جمله ملت هاي ايران و کومور را به هم پيوند مي دهد ،دل ها و ايمان هاست حتي اگر مسافت بين كشورها زياد باشد.
دكتر احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود در اجتماع پرشور و صميمي مردم موروني پايتخت کومور،جهان را در آستانه تحولات عظيم دانست و تصريح كرد: مناسبات ظالمانه بعد از جنگ دوم جهاني به پايان راه رسيده و قدرتهاي فاسدي كه شصت سال به ملت ها زور مي گفتند در پايان راه هستند و دوران ملت ها آغاز شده است.
رييس جمهور همچنين مردم کومور را پيرو پيامبر اسلام(ص) و اهل صبر ، مجاهدت ، رحمت و عدالت معرفي كرد.
«سامبي»رييس جمهور کومور نيز در سخناني با قدرداني از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از ملت هاي آفريقايي از جمله کومور تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران علي رغم فشارهاي دشمنان به موفقيت هاي متعدد دست يافته و امروز الگويي براي پيشرفت همه ملت ها از جمله کومور است.
«سامبي»خاطرنشان كرد: کومور خواستار استفاده از تجربيات و دستآوردهاي ارزشمند جمهوري اسلامي ايران در بخش هاي گوناگون است.
رييس جمهور کومور  نشان عالي کومور را به دكتر محمود احمدي نژاد اعطا كرد.
مذاكرات مشترك هيأت هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و کومور

مذاكرات مشترك هيأت هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و کومور به رياست دكتر محمود احمدي نژاد و احمد عبدالله سامبي رؤساي جمهور دو كشور برگزار شد.
رؤساي جمهوري اسلامي ايران و کومور در اين مذاكرات بر ضرورت توسعه همكاري ها در بخش هاي مختلف تأكيد كردند.
دكتر احمدي نژاد و سامبي با اشاره به ظرفيت ها و توانمندي هاي فراوان دو كشور خاطرنشان كردند:گسترش و افزايش مناسبات و همكاري هاي ايران و کومور به نفع ملت هاي دو كشور است.
روساي جمهوري اسلامي ايران و کومور آب،برق ،انرژي،كشاورزي ، مسكن و شهرسازي را از جمله ظرفيت هاي فراوان براي توسعه روابط ايران و کومور اعلام كردند.
دكتر احمدي نژاد در مذاكرات مشترك هيأت هيأت هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و کومور ،توسعه روابط كشورهاي آفريقايي از جمله کومور را سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران بر شمرد و اظهار داشت:ايران تجربيات و توانمندي هاي خود در بخش هاي مختلف را در اختيار برادران خود از جمله کومور قرار مي دهد.
رييس جمهور کومور نيز در اين مذاكرات پيشرفت هاي ايران را الگو و مايه افتخار ملت هاي مستضعف دانست و تصريح كرد: کومورخواستار توسعه مناسبات و همكاري هاي همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران است.
امضاء 4 يادداشت تفاهم ميان ايران و کومور
چهار يادداشت تفاهم ميان جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه کومور با حضور رؤساي جمهور دو كشور به امضاء رسيد.
اين 4 يادداشت تفاهم در زمينه «توسعه روابط سياسي و تشکيل کميسيون مشترک» ، «لغو رواديد سياسي و خدمت در ترددهاي رسمي ميان دو کشور» ، «کمک هاي توسعه اي دولت جمهوري اسلامي ايران به اتحاديه کومور» و «تاسيس مرکز آموزش فني وحرفه اي درکومور» مي باشد.
4 يادداشت تفاهم را وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و وزير روابط خارجي و معادن کومور امضاء ‌کردند.

كومور كجاست!؟


                                 استقبال مردم افريقا از احمدي نژاد
«كومور» مجمع‌الجزایری است در جنوب شرقی آفریقا در آبهای اقیانوس هند و در شرق سواحل موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار كه مساحت آن ۲۲۳۶ کیلو مربع و جمعيت آن «هفتصد و نود هزار نفر» و رئيس جمهور آن « آیت‌الله احمد عبدالسامبی» مي باشد! نام کومور از واژه عربی «القمر» به معنی «ماه» گرفته شده‌است. این کشور عضو اتحادیه عرب است.
ساکنان اولیه کومور از جزایر پولینزی هستند. این سرزمین در قرون قبل به تصرف مسلمانان درآمد و اهالی آن به اسلام گرویدند.اسلام برای اولین بار توسط مردمانی از سواحل خلیج فارس و از جمله تجار شیرازی به مردمان این جزیره ارایه شد. از سال ۱۸۴۳م فرانسه این کشور را مستعمره خود نمود و در سال ۱۹۱۲ رسما مستعمره این استعمارگر شد و با ماداگاسکار (مالاگاشی) که تحت‌الحمایه فرانسه بود، یکی گردید اما پس از چندی جدا شد و در سال ۱۹۷۱ به لحاظ اقتصادی خود مختار شد.
در سال ۱۹۷۵ مجلس نمایندگان کومور به طور یکجانبه استقلال کومور را اعلام نمود. کشورهای اروپای غربی، عربستان، عراق و کویت از سال ۱۹۷۹م با رژیم آن روابط سیاسی و بازرگانی برقرار نمودند و کومور که پس از کودتایی، از سازمان وحدت آفریقا خارج شده بود در این تاریخ به عضویت آن درآمد.
آیت‌الله احمد عبدالسامبی که ۴۹ سال دارد، به طور غیرمنتظره‌ای موفق شد ۵۸ درصد آرا انتخابات اردیبهشت ۱۳۸۴ را جذب نموده و در انتخابات ریاست‌جمهوری «کومور» بر دو تن از رقبای چیره‌ دستش، «ابراهیم‌هالیدی» نخست‌ وزیر پیشین (۲۹ درصد)، و «محمد جعفر»، معاون مجمع ملی کمور (۱۴درصد)، پیروز شود.
در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، چهارده نامزد شرکت داشتند که از این میان، هریک از سه جزیره کومور (قمر) یک نفر را برای دور نهایی برگزید و از میان سه نفر در دور نهایی، آیت‌الله سامبی برنده شده‌است.
روزنامه «الشرق‌الاوسط» نوشت: «فرانسیسکو مادیرا»، نماینده ویژه اتحادیه آفریقا ناظر بر انتخابات کومور، می‌گوید، این انتخابات، یک انتخابات آزاد، بدون غل و غش و از شفافیت برای مردم برخوردار بود. همه مردم برای رأی دادن رفتند و هم آزادانه انتخاب نمودند.
سامبی که یک روحانی و در عین حال تاجرپیشه‌ای موفق است، به مدت چهار سال علوم دینی و سیاسی را در حوزه علمیه ایران خوانده‌است. سامبی این برچسب را که در خط ایران قدم بر خواهد داشت و فردی وابسته به ایران است، رد می‌کند.
وی به خبرنگار «الشرق‌الاوسط» گفته‌است: من علاوه بر ایران، در عربستان سعودی و سودان هم تحصیلات دینی کرده‌ام، خود را دوست ایران می‌دانم و به اهل بیت عشق می‌ورزم. ایران کشور مهمی است اما دوستی ما نسبت به ایران، در چهارچوب منافع ملی‌مان خواهد بود.
سامبی خود را یک روحانی میانه‌رو می‌داند و هنگام مبارزه انتخاباتی، رفتار پسندیده‌ای را پیشه کرد و در «مورونی»، پایتخت کشورش، به کلیسای کاتولیک رفت و از اعضای کلیسا به خاطر کمک‌هایشان به فقرا و کمک‌های بهداشتی که به مردم می‌کنند، تشکر کرد.
او در حالی انتخاب شد که رسانه‌های مورد حمایت غرب و لائیک‌ها سعی کردند، او را تندرو و بنیادگرا بنامند، اما جوانان، فقرا و اقشار آسیب‌پذیر و کسانی که از سامبی پشتیبانی کردند، او را شخصی صادق و راستکار می‌خوانند و بر این باورند که در این برهه زمانی، برای کومور شخص مناسب و شایسته‌ای می‌باشد و کسی است که قادر به حل معضلات کومور می‌باشد.
فرانسه و آمریکا از پیروزی آیت‌الله سامبی ابراز نگرانی کرده‌اند. آیت‌الله سامبی به شدت بر این ادعای آنها که او را مسلمان تندگرا می‌خوانند، را رد می‌کند و گفته‌است، در مبارزه با تروریسم با غرب همکاری خواهد کرد. او می‌گوید، کومور طبعاً یک کشور اسلامی است اما او قصد ندارد شریعت را حاکم کند. او به «الشرق‌الاوسط» گفته‌است که پس از بازگشت از ایران، مطبوعات لقب «آیت‌الله» را به او داده‌اند و او مانع آنها نخواهد شد که این لقب را به کار ببرند.
پس از انفجارهای هم‌زمان سفارتخانه‌های آمریکا در «نایروبی» و «دارالسلام» در سال ۱۹۹۸، سازمان جاسوسی آمریکا کشور کومور را تحت مراقبت خود قرار داده‌است. گفته می‌شود که آن عملیات را «فاضل عبدالله محمد کوموری» طرح ریخته بود.
باید یادآور شد که انتخاب یک فرد روحانی از جانب مردم کومور، اعتراضی است در برابر شکست زمامداران گذشته این کشور در مبارزه بر ضد فقر، بیکاری و رشوه‌خواری؛ موضوعاتی که سامبی وعده داده‌است که این بیماری‌ها را درمان کند.
سامبی متولد ۱۹۵۸ در جزیره «انجوان» است و بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۱ ابتدا در عربستان و سپس به مدت چهار سال در ایران، دروس حوزوی خوانده‌است.
گفتنی است، این کشور کوچک از تاریخ استقلال خود تاکنون شاهد ۲۵ کودتا بوده‌است. بسیاری از جزایر و همچنین سواحل شرق آفریقا ریشه‌های ایرانی، عمانی و یمنی دارند. به ویژه مهاجرانی از سیستان و بلوچستان پس از مهاجرت به عمان راهی شرق آفریقا شده‌اند.
پیش از قطعی شدن پیروزی سامبی، روزنامه «لیبراسیون» ـ چاپ فرانسه ـ نوشت: دیگر آن زمان‌ها گذشت که «باب دنار» (مزدور فرانسوی در کومور)، برای خود پادشاه تعیین و عزل می‌کرد.
«باب دنار» به دخالت در چندین اقدام نظامی و کودتا و همچنین طرح ترور «احمد عبدالله» رئیس جمهور سابق کومور در سال ۱۹۸۹ متهم است.
کومور از ۷ ناحیه تشکیل شده که به شکل فدرال اداره می‏شود. مرکز حکومت آن مورونی است که در جزیره گراند کومور قرار دارد.

کومور از جزایر فعال آتشفشانی بوجود آمده و هم اکنون کوه کارتالا با ۲۳۶۰ متر ارتفاع (بلند نقطه کشور) آتشفشانی فعال محسوب می‏شود. سه جزیره اصلی آن عبارت‌اند از گراند کومور - که با ۱۱۵۰ کیلومتر مربع وسیع‏ترین آنهاست - آنژوان و موئلی. چندین جزیره کوچک هم دارد. به سبب محصور بودن در آبهای اقیانوس هند و نزدیکی به خط استوا، آب و هوای گرم و مرطوب دارد.

کومور پس از استقلال به خاطر قطع کمک فرانسویان به قحطی تهدید گردید که بر اثر کمکهای بین‏المللی و دولتهای عربی، مردم از گرسنگی نجات یافتند. اقتصاد آن بر کشاورزی متکی است و برنج و سیب زمینی از محصولات مهم آن است. با این حال کومور واردکننده مواد غذایی است. صنایع آن عبارت‌اند از: وانیل سازی، عطر سازی، قایق سازی، زینت آلات و عتیقه‏جات. واحد پول آن فرانک سی اف آ (CfA.f) و برابر صد سانتیم است.

کومور 790 هزار نفر سکنه دارد که ۳۰٪ آن در شهرها (۱۰٪ در مرکز حکومت) زندگی می‏کنند. رشد جمعیت ۳٪ و تراکم نسبی آن ۲۱۵ نفر در کیلومتر مربع می‏باشد. ترکیب کلی جمعیت از تیره‏های آفریقائی است اما دو دسته مهاجر در آن سکونت دارند دسته اول مهاجران سواحل شرقی آفریقا، ماداگاسکار، ایران، اعراب و هندی‏ها دسته دوم اروپائی‏ها شامل پرتقالی‏ها، هلندیها و فرانسوی‏ها، زبان رسمی عربی است اما زبان سواحیلی و فرانسوی هم در آن رایج است. ۹۹٪ مردم مسلمان هستند و اقلیتی مسیحی هم دارد
(منبع ويكي پديا- دانش نامه آزاد)



پايان سفر دوره اي رييس جمهوري اسلامي ايران به شرق آفريقا


رئيس جمهوري اسلامي ايران به سفر دوره اي خود به سه کشور آفريقايي پايان داد و صبح امروز(پنج شنبه)وارد تهران شد.
دكتر محمود احمدي نژاد صبح امروز(پنج شنبه)از کومور به کشور بازگشت و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال داودي معاون اول رئيس جمهور قرار گرفت.
رئيس جمهور در اين سفر دوره اي از کنيا، جيبوتي و مجمع الجزاير قمر (کومور) ديدن کرد.
امضاي چند يادداشت تفاهم در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و بازرگاني حاصل سفر هيات ايراني به اين سه کشور در شرق آفريقا بود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا